Verdiskaping

3 MÅTER Å ØKE SALGET PÅ

De fleste virksomheter ønsker å selge mer, eller få kundene til å kjøpe mer. Jeg ser i hovedsak tre måter å øke salget på:

  1. Ved å tiltrekke seg flere av de riktige kundene.
  2. Ved å selge mer til dem.
  3. Ved å sørge for at de blir lojale, og prater positivt om deg som leverandør.

 

Verre er det egentlig ikke. Moderne markedsføring gir tilbyr et stort utvalg av tenikker og verktøy, som understøtter disse målene. Og ikke minst, hvordan du kan måle effekter av ulike tiltak, satt i system. Utfordringen er å vite hvilket verktøy man skal bruke for å oppnå hva, og ikke miste målet av synet underveis.

TILTREKKE DE RIKTIGE KUNDENE

 

Det høres enkelt ut. Du skal tiltrekke, engasjere, pleie og konvertere. Men, hvordan får du potensielle kunder til å komme til deg? Har du innsikten som trengs?

 

5 punkter for å generere leads (btb):

  1. Bestem deg for hva som kjennetegner virksomhetene du ønsker å nå og segmenter, slik at du sitter igjen med en god liste av kvalifiserte virksomheter.
  2. Finn rette kontaktpersoner hos de kvalifiserte virksomhetene. Hvem har hvilke roller og mandat.
  3. Verifiser kontaktpersonene, enten ved en utgående aktivitet (outbound) de responderer på, eller at de finner deg selv (inbound) gjennom at du gjør deg synlig. Jobb med søkeord og innhold (SEO).
  4. Trykk på problemstillingen og tilby en knakende god løsning på kundens problem, som det er lett for dem å forstå, og respondere på.
  5. Distribuer lead og relvant informasjon til salg, eller andre - avhengig av hvordan salgsprosessen din ser ut.

 

Mål:

  1. Konverteringsrate på landinggside.
  2. Antall markedskvalifiserte leads (MKL)
  3. Antall salgskvalifiserte leads (SKL).

HVORDAN SKAPE MERSALG?

 

At det er billigere å selge til eksistrende kunder enn å finne nye, er godt kjent. Men, hvordan få det til?

 

Hvordan ser dine beste kunder ut? Innsikt er stikkordet. Informasjonen har du antagelig tilgang til, du kan jo spørre kundene. I tillegg har du kjøpshistorikken.

Gode selgere har holdt på med dette i tusen år allerede, det er ikke der problemet ligger. Utfordringen er å å bygge kunnskapen inn i systemer som gjør det mer effektivt å håndtere et stort antall kunder. Mersalg er greit å måle, dersom du linker resultatene til aktivitetene du gjør.

 

Mål:

  1. Oppsalg. Altså at de kjøper en større løsning enn de i utgangpunktet hadde tenkt.
  2. Kryssalg. Du kjøper med noe som ikke naturlig henger sammen, men likevel kan ha relevans
  3. Medsalg. Du selger med komplementære produkter, som for eksempel vinterdekk med bil.

LOJALE KUNDER

 

Det å få lojale kunder, som kjøper igjen og igjen, og i tillegg anbefaler deg til andre er gull verdt. Men, hvordan få det til?

 

4 elementer som påvirker hvor tilfreds kunden blir med deg

  1. Kundens forventning til leveransen
  2. Ditt rennome i markedet
  3. Kundens opplevde kvalitet av din leveranse, opp mot forventning
  4. Byttebarrierer

 

Jeg har laget enkle og svært komplekse kundelojalitetsprogrammer. Begge to fungerer veldig godt når man gjør det rett, vi har fått mer tilfredse kunder, som kjøper mer.

 

Positiv vareprat har vært viktig lenge, men nå er det kanskje enda viktigere enn noensinne, i og med at kundene sitter på sine egne store sosiale nettverk, og deler for alt det er verdt. Å tilrettelege for positive "testimonials" er god forretning. I motsatt fall, en negativ kundeopplevelse, blir spredd fortere enn noen gang, og kan være dyrt å rette opp i.

 

Forslag til mål:

  1. Kundetilfredshet (KTI).
  2. Hvor mange som anbefaler deg til andre
  3. Mål kundelojalitet og frafall (churn).

 

 

KONTAKTINFORMASJON

 

Tiurfaret 43, 1388 Borgen

 

olathjomoe@gmail.com

 

Tel: (+47) 95 96 04 93

OM OLA

 

Ola Thjømøe er en erfaren markedsfører, med gode resultater fra å lede team til suksess, både innen salg og markedsføring. Jeg er både en analytisk og kreativ, med beina godt plantet i den digitale hverdagen. Jeg er god til å få forretningsprosesser og teknologi til å spille sammen, og på å kombinere tradisjonell - og digtial markedsføring, i jakten på å øke salget.

Copyright @ All Rights Reserved