Strategi

STRATEGI

 

Hvor skal vi hen? Og hva skal jeg gjøre for at vi kommer oss dit? Hvordan skal man sette en retning for selskapet, som kan brytes ned, slik at alle vet hva som forventes av dem, for å oppnå et felles mål? Et mål, som motiverer til innsats?

 

Det er viktig med en felles forståelse av hvor man er og hvor man ønsker seg, med tanke på hvordan man skal komme seg dit. Markedsstrategien bør for eksempel underbygge denne overordnede strategien. Mange har opplevd at ledergruppa har dratt på strategisamling, og kommer tilbake med et omfattende dokument, som ingen vet hvor ble av et halvt år etterpå. Antagelig ligger det i en skuff. Den kanskje største utfordringen er å få forankret strategien i organisasjonen, slik at medarbeiderene forstår hva som skal gjøres annerledes. Dette krever en annen type kunnskap, det handler om hvordan man kommuniserer i organisasjonen.

 

Når det gjelder Markedsstrategien, så må den selvfølgelig understøtte den overordnede strategien. De fleste markedsstrategier jeg har sett er strukturelt bygget opp omtrent som dette:

  1. Situasjonsanalyse - hvor er vi i dag?
  2. Mål - hvor ønsker vi å komme?
  3. Strategi - hvordan skal vi komme oss dit?
  4. Handlingsplaner - hva må gjøres, hvem skal gjøre det og når skal det gjøres?
  5. Evaluering - hvordan gikk det? Og hvorfor gikk det slik?

 

Min erfaring er at det er en viktig øvelse å gjøre av og til, og gjerne sparre med noen som tenker litt nytt. Hva med å ta med en kunde i prosessen? Men, det kan gjøres kort og presist, og ikke minst forståelig for andre.

 

Det viktigste er imidlertid gjennomføringen, at du faktisk gjør det du sier at du skal gjøre, og ikke minst evaluerer. Du kan lese mer om det, under Digital markedsføring.

 

Mål:

  1. En enkel og tydelig strategi, som er godt kommunsert i organisasjonen, slik at alle lett kan se hvordan deres bidrag, fører til virksomhetens måloppnåelse.
  2. Sett konkrete mål som folk forstår, og vis dem frem (gjerne på Dashboards).

KONTAKTINFORMASJON

 

Tiurfaret 43, 1388 Borgen

 

olathjomoe@gmail.com

 

Tel: (+47) 95 96 04 93

OM OLA

 

Ola Thjømøe er en erfaren markedsfører, med gode resultater fra å lede team til suksess, både innen salg og markedsføring. Jeg er både en analytisk og kreativ, med beina godt plantet i den digitale hverdagen. Jeg er god til å få forretningsprosesser og teknologi til å spille sammen, og på å kombinere tradisjonell - og digtial markedsføring, i jakten på å øke salget.

Copyright @ All Rights Reserved