Public Relations

PUBLIC RELATIONS

 

Hva består PR-arbeideres verdiskapning i? Hvilken samfunnsnytte har PR? Er det hensiktsmessig for en virksomhet å sette fokus på PR? Hva skal til for å bli en god historieforteller?

 

PR handler om hvordan en organisasjon eller virksomhet forholder seg til omverdenen, eller mer konkret, hvordan man bygger og opprettholder relasjoner. Tradisjonelt har det handlet om å få redaksjonell omtale. Men, etterhvert som medievanene har endret seg dramatisk, handler det like mye å ha en plan for hvordan man forholder seg til sosiale, brukerstyrte medier. Og om hvordan du styrer produksjon av innhold, for å nå målene.

 

PR-strategien bør være forankret i kommunikasjons-strategien. Noen vil kanskje påstå at det er to sider av samme sak. En kommunikasjonsstrategi kan ikke henge i løse luften og leve sitt eget liv. Den er en del av virksomhetens helhetlige, overordnede strategi. Kommunikasjonsmålene skal bidra til å nå virksomhetens hovedmål.

 

En enkel kommuniksjonsstrategi kan for eksempel se slik ut:

  1. Nå-situasjon: Et klart bilde av hvordan vi faktisk er i dag
  2. Ønsket situasjon: Et klart bilde av hva vi ønsker å være på et gitt tidspunkt i framtiden
  3. Strategiske valg: Tiltak for å komme fra nå-situasjon til ønsket situasjon

 

Jeg har erfaring med å bruke PR for å bygge merkevare (altså kundens oppfatning av oss), men også for eksempel for å skape leads. I tillegg til å bruke MyNewsdesk, bruker vi redaksjonelle virkemidler, som historiefortelling av den enkle grunn at det er effektivt. Det er jo egentlig Content marketing-strategien vi snakker om.

 

Mål:

  1. Ved å samle PR-strategi, strategi for sosiale medier og innhold på egen web, har man en fin verktøykasse for å tiltrekke, selge mer og skape lojale kunder. Brukt smart er det både lønnsomt og målbart.
  2. Vær konkret, sørg for å ha tydelige mål og evaluering per aktivitet.

KONTAKTINFORMASJON

 

Tiurfaret 43, 1388 Borgen

 

olathjomoe@gmail.com

 

Tel: (+47) 95 96 04 93

OM OLA

 

Ola Thjømøe er en erfaren markedsfører, med gode resultater fra å lede team til suksess, både innen salg og markedsføring. Jeg er både en analytisk og kreativ, med beina godt plantet i den digitale hverdagen. Jeg er god til å få forretningsprosesser og teknologi til å spille sammen, og på å kombinere tradisjonell - og digtial markedsføring, i jakten på å øke salget.

Copyright @ All Rights Reserved