Prosjektledelse

PROSJEKTLEDELSE

 

Når du jobber med marketing, så må du av og til kjøre litt større prosjekter. Det kan være aktuelt å lage nye websider, ny profil, eller innføre nye CRM - systemer, eller Marketing automation. Jeg har vært ansvarlig for alle. Men, hvordan sørger du for at prosjekter blir en suksess?

 

Det finnes heldigvis gode metoder, IT-verktøy og kurs å støtte seg på. Jeg har pleid å dele prosjektet i fem;

  1. Startfasen - sammensetning av deltakere i prosjektgruppe, og sponsor.
  2. Planleggingsfasen, som bør ende opp i en prosjektplan, med progresjon og delmål
  3. Implementerings-fasen, hvor du setter ideer ut i arbeid.
  4. Overvåkingsfasen - sørge for fremdrift og tester. Og tester igjen.
  5. Avslutningsfasen - med evaluering og dokumentasjon.

 

Men, vær oppmerksom på at endring av atferd aldri sitter løst. Det handler om mennesker, ønsker, frykt og vaner. Dermed også om kommunikasjon. Forskjellen på å få folk med deg og mot deg kan oppleves som ganske stor. Ved å ta med de største formelle og uformelle opinionslederene inn prosjektgruppen, går ting ofte veldig mye greiere. Da får du presentert innvendingene i prosjektgruppen, og ikke på fellesmøtet foran resten av virksomheten.

 

En annen ting er at dersom du ønsker at noen skal endre atferd, så må de forstå hvorfor. Og helst, bør de ha noe å vinne på det selv også. Sørg for noen quick wins. Får du til det, så kan store prosjekter gå ganske knirkefritt. Husk også å sørge for en avslutning av prosjektet, slik at folk ikke tror det rente ut i sanden.

 

Mål:

  1. Sett konkrete og målbare mål for prosjektet.
  2. Sørg for at prosjekter bidrar til å tiltrekke kunder, selge mer, eller skape lojale kunder.

KONTAKTINFORMASJON

 

Tiurfaret 43, 1388 Borgen

 

olathjomoe@gmail.com

 

Tel: (+47) 95 96 04 93

OM OLA

 

Ola Thjømøe er en erfaren markedsfører, med gode resultater fra å lede team til suksess, både innen salg og markedsføring. Jeg er både en analytisk og kreativ, med beina godt plantet i den digitale hverdagen. Jeg er god til å få forretningsprosesser og teknologi til å spille sammen, og på å kombinere tradisjonell - og digtial markedsføring, i jakten på å øke salget.

Copyright @ All Rights Reserved