Ledelse

LEDELSE

 

Hva kjennetegner en god leder? Temaet er stort, kanskje alt for stort å beskrive så kort som jeg gjør her. Men, etter å ha vært leder i 15 år, samt tatt flere lederkurs, samt et masterkurs på BI i ledelse, synes noen ting å stikke ut.

 

For det første bør man skille på det man på engelsk kaller manager, og det man kaller leader. Det er ikke nødvendigvis det samme. Det viktigste spørsmålet er kanskje hvorfor noen skal bli ledet av meg? Min erfaring er at mange er ledere, uten egentlig å ønske å lede andre. Det å være leder er et naturlig opprykk, man plukker den beste fagpersonen i gruppa. Da hender det at man mister en god fagperson, og får en mindre god leder.

 

Mine høyst personlige 10 på topp tips er

  1. At du faktisk ønsker å lede, ikke å være en leder.
  2. At du liker å lykkes, gjennom andre.
  3. At du har en eller annen kongstanke, som du både brenner for
  4. At du greier å bryte en langsiktig mål, ned i konkrete delmål.
  5. At du kommuniserer klare forventninger
  6. At du legger til rette for at folk skal gjøre jobben sin, og kan bli selvstendige.
  7. At du gir tilbakemeldinger
  8. At du evner å utnytte ulikeheter. Folk har forskjellig kompetanse, bruk det til lagets beste.
  9. At du skaffer ressurser.
  10. At du tør å ansette folk som er bedre enn deg.

 

Mål:

  1. Skal du nå målene dine, tiltrekke kunder, selge mer, og sørge for at de blir lojale - så er organisasjonen din ditt viktigste verktøy. Husk at varemerket ditt, er ikke noe du sier at du er. Det er hvordan kunden oppfatter deg.
  2. Vær konkret på utviklingsmålene til dine ansatte, og følg opp.

KONTAKTINFORMASJON

 

Tiurfaret 43, 1388 Borgen

 

olathjomoe@gmail.com

 

Tel: (+47) 95 96 04 93

OM OLA

 

Ola Thjømøe er en erfaren markedsfører, med gode resultater fra å lede team til suksess, både innen salg og markedsføring. Jeg er både en analytisk og kreativ, med beina godt plantet i den digitale hverdagen. Jeg er god til å få forretningsprosesser og teknologi til å spille sammen, og på å kombinere tradisjonell - og digtial markedsføring, i jakten på å øke salget.

Copyright @ All Rights Reserved