MARKETING AUTOMATION
For meg, handler Digital Marketing om mye mer enn å bruke digitale virkemidler. Har du har jobbet med markedsføring i det siste, har du sannsynligvis hørt om Marketing Automation, Inbound Marketing eller Content Marketing. Men, har dette noe for seg, eller snakker vi om keiserens nye klær?
Marketing Automation er automatisert markedskommunikasjon satt i system og utført basert på mottakerens digitale atferd med den hensikt å generere, kvalifisere og pleie leads til de er klare til å bli tatt hånd om av en salgsperson. Likhetstrekkene med Inbound Marketing er ganske mange; Inbound Marketing er å markedsføre bedriften gjennom blogg, e-bøker, SEO, sosiale medier og annet innhold, for å tiltrekke kunder gjennom de ulike stegene i kjøpstrakten. Uansett hva man velger å kalle det, er det viktigste at du tar utganspunkt i kundens atferd, og lar det være styrende for din aktivitet.
Min erfaring er at det er mange som Marketing automation på powerpoint, men færre som virkelig har fått til noe i virkeligheten. Marketing automation handler for meg om å automatisere prosesser, relatert til markedsføring.
Vi har for eksempel laget en prosess for hvordan vi jobber for å generere leads, basert på et Inbound Marketing perspektiv;
Man kan selvfølgelig også automatisere kryssalg og oppsalg, eller for eksempel et kundeprogram.
Det gjelder å ha tunga rett i munnen. Automatiserer du dårlige prosesser, gjør du feil ting mer effektivt. Og har du dårlig datakvalitet, så avslører du det rimelig kjapt. Jobb med markedslistene, kvaliteten er helt avgjørende for suksess for fornuftig segmentering, og hva du kommuniserer med hvem.
Mål:
Tiurfaret 43, 1388 Borgen
olathjomoe@gmail.com
Tel: (+47) 95 96 04 93
OM OLA
Ola Thjømøe er en erfaren markedsfører, med gode resultater fra å lede team til suksess, både innen salg og markedsføring. Jeg er både en analytisk og kreativ, med beina godt plantet i den digitale hverdagen. Jeg er god til å få forretningsprosesser og teknologi til å spille sammen, og på å kombinere tradisjonell - og digtial markedsføring, i jakten på å øke salget.
Copyright @ All Rights Reserved