Årets beste tips

Blog

Praktiske erfaringer innen digital markedsføring

Årets beste tips?

 

31. mai 2016

Det å være markedsfører i en virksomhet i dag, kan være en utfordring. Dagene hvor vi trykket kule T-skjorter, og kalte alt for merkevarebygging, er definitivt over. Samtidig er mulighetene til å måle og synliggjøre effekt av de aktivitetene man gjør større enn noen gang, takket være moderne teknologi. Det er jo nå det er moro.

 

De fleste markedsførere jeg kjenner, søker å få maksimal ROI ut av innsatsen de gjør innen innholdsmarkedsføring, sosiale media, web og e-postmarkedsføring. Men, like mange sliter med å få virkemidlene til å spille skikkelig sammen og få den effekten de vet er kan være der. .

 

Det er selvfølgelig mange som kan hjelpe deg. Dessverre er det ikke helt gratis, og for en smb-virksomhet handler det ofte om å få til innsalget, til egen organisasjon.. Og, er du usikker på hva du egentlig trenger ekstern hjelp til, kan det fort bli veldig dyrt. De er flinke til å ta betalt, det skal de ha, enten de heter reklamebyrå, konsulentselskap, eller hva enn det måtte være. .

 

Av den grunn er det lurt å lese seg opp, slik at man både kan ha litt styring selv, samt at man faktisk kan gjøre mer selv, for å holde kostnadene nede. Men, det å holde seg teoretisk oppdatert om alt nytt som kommer, er en ting. Noe helt annet er å oversette dette til verdi for den virksomheten man jobber i, gjennom koordinerte handlinger som skaper målbare resultater over tid. Det er mye jobb, og kan være vanskelig når du har lite ressurser tilgjengelig.

 

Så, da jeg tilsynelatende tilfeldig snublet over et ferdig opplegg; som både gir enkel oversikt over relevant teori, viser meg hvordan virkemidlene logisk sett bør henge sammen, hvordan jeg kan måle effekter, OG gir meg praktiske eksempler som jeg umiddelbart kan bruke selv, så var det jo nesten for godt til å være sant!

 

Hubspot er en programvareleverandør som åpenbart har skjønt det. Jeg kjenner ikke leverandøren eller programvaren deres annet enn av omtale (og har altså ikke noen relasjon til dem). Men, de har åpenbart tatt sin egen medisin, innen Inbound Marketing, og ikke minst ved å tilby «Educational Content». Det de har gjort er å lage et Inbound Marketing sertfiseringsprogram, basert på korte videoer for 11 høyst aktuelle teamer, hvor du også kan laste ned presentasjonene. Til slutt tar man en eksamen. Jeg har tatt dette innimellom annet arbeid, og brukt 2-3 dager på det.

Dette er veldig bra, og må være noe av det mest nyttige jeg har vært borti på lenge. Jeg forstår at Hubspot selvfølgelig ønsker å tjene penger, og at det kan hende at jeg nå tjener som deres nyttige idiot. Det lever jeg godt med, fordi jeg godt forstår hvordan de tenker å gjøre det, etter å ha vært igjennom programmet deres!

 

Det er smart gjort av dem, og veldig nyttig for meg!

 

Ta din sertifisering her